Bru over Julsundet.

Møreaksen skal utredes for stegvis utbygging

Romdalsfjordkrysningen på Møreaksen skal utredes for en annen gjennomføringsrekkefølge enn det som ligger i vedtatt reguleringsplan samt ekstern kvalitetssikring (KS2).

Møreaksen (E39 Ålesund – Molde) er fortsatt en del av Nasjonaltransportplan (NTP). Men det ble ikke bevilget midler til å gjennomføre fjordkrysningen(Vik – Molde) som er ferdig regulert og utredet da NTP ble vedtatt i sommer.

Oppdrag om å vurdere rekkefølge

Derimot var lå det inne en bestilling i NTP (kap. 13.8.2Statens vegvesens utviklingsportefølje):  

«Regjeringen vil gi Statens vegvesen et oppdrag om å vurdereen annen gjennomføringsrekkefølge der E39 Molde–Julbøen, samt også ev.hengebrua mellom Otrøya og Molde i delprosjektet E39 Vik–Julbøen, realiseresførst. Vurderingen skal gjøres med tanke på gjennomførbarhet, kostnader ognytte. Dette vil gi grunnlag for en fornyet vurdering av prosjektet ved nestefremlegg av Nasjonal transportplan, herunder om deler av prosjektet kan startesopp i løpet av den kommende transportplanperioden.»

Møte om utvikling 6. desember

Fredag 6. desember hadde Møreaksen AS invitert Sigbjørn Gjelsvik(Sp), lederen av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, til møte blant annet om vurderingen av endret gjennomføringsrekkefølge av fjordkrysningen på E39 Ålesund-Molde (Møreaksen). Utbyggingsdirektør Kjell IngeDavik i Statens Vegvesen deltok via nettmøtet.

Les mer om møtet på Midsundingen: https://midsundingen.no/nyhende/ferjefri-e39-vik-molde/ 

Øvrig representanter på møtet var Trygve Grydeland (ordføreri Molde) Geir Inge Lien (Sp) og Per Arne Rindarøy (styreleder Kjerringsundet AS).Fra Møreaksen AS deltok styreleder Odd Helge Gangstd og daglig leder RoaldFiksdal.

Binder fylket sammen

Statens vegvesen omtaler Møreaksen slik på sine nettsider:

"Ny E39 mellom Ålesund og Molde vil knytte regionen tettere sammen og skape et felles bo- og arbeidsmarked.
Ferjefri kryssing av Romsdalsfjorden er det første viktige steget i utbyggingen av E39 mellom Breivika i Ålesund og Bolsønes i Molde. En undersjøisk tunnel fra Vik i Vestnes til Otrøya og hengebru fra Nautneset på Otrøya til Julbøen vil avløse to ferjesamband og knytte regionen tettere sammen."

Kjerringsundet skal koble øydelen i Aukra til fastlandet. Byggingen av Kjerringsundet (Gossen-Otrøya) forutsetter atMøreaksen bli bygget for å sikre fastlandsforbindelsen.